Stres - Stres - Czym jest stres i jak sobie z nim radzić

lekarze specjaliści > Stres >Stres - Czym jest stres i jak sobie z nim radzić

Specjaliści Radzą

Stres - Czym jest stres i jak sobie z nim radzić

Stres jest zjawiskiem biologicznym, stanowiącym reakcję organizmu na jakiekolwiek stawiane mu wymagania: fizyczne lub psychiczne. Innymi słowy, stresem określa się wszystkie bodźce, które zmieniają stopień gotowości człowieka do działania. Dzięki nim życie nie jest monotonne, krótkotrwały stres jest zjawiskiem mobilizującym, pomaga nam przezwyciężać trudności. Jeżeli natomiast dociera do nas zbyt wiele bodźców, wówczas zaczynamy odczuwać dyskomfort. Jeżeli wciąż jesteśmy poddawani silnemu oddziaływania bodźców, znacząco pogarsza się nasze samopoczucie, zdrowie i wreszcie może dojść do poważnych zaburzeń. Dobre opanowanie radzenia sobie ze stresem zapewni nam komfort życia - uchroni przed nudą, ale i przed zmaganiami ponad nasze siły.

Główne przyczyny stresu:

-środowisko pracy, środowisko szkolne: presja czasu, np. dotrzymanie terminu, chęć sprostania wymaganiom szefa, nadmiar obowiązków, perfekcjonizm, obawa porażki, utraty pracy, brak pracy itp.;
-środowisko życia: hałas, tłok, korki, załatwianie spraw w urzędach;
-rodzina: trudności w kontaktach z partnerem, śmierć bliskiej osoby, rozwód, chęć bycia idealnym rodzicem;
-psychologiczne: lęk przed utrata kontroli lub wymaganiami postrzeganymi przez nas, jako przerastające nasze możliwości;
-stres biologiczny: w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia;
-długotrwałe zmęczenie lub wyczerpanie - jest następstwem długotrwałego oddziaływania wytężonej pracy, nauki; może się pojawiać, gdy stawiamy sobie wygórowane wymagania.

Jak zaradzić sytuacjom stresowym?

Najprościej byłoby po prostu unikać sytuacji stresowych, nie jest to jednak łatwe. Pokonywanie stresu należy rozpocząć od ustalenia jego przyczyny, najlepiej nie dopuszczać do sytuacji, kiedy przejdzie on w formę przewlekłą. Możemy to zrobić samodzielnie, lub z pomocą psychoterapeuty, czy też najbliższego przyjaciela. Chłodna ocena sytuacji pozwoli nam stwierdzić, czy można w niej coś zmienić, czy też wszelkie próby będą tylko stratą czasu i energii. Pozwoli nam to lepiej poznać nasze mocne i słabe strony, a w przyszłości przewidzieć, które sytuacje niosą dla nas duże ryzyko stresu.

W pokonywaniu stresu możemy wspierać się metodami naturalnymi, np. muzykoterapią, aromaterapią, medytacjami, masażem, ziołolecznictwem lub farmakologicznymi – ziołowe leki uspokajające, magnez z witamina C.

Smutków nie należy topić w alkoholu – prowadzi to do uzależnienia, a nie rozwiązuje problemów. Nie nadużywajmy leków uspokajających i nasennych – również powoduje uzależnienie, nie przejadajmy się. Kawa i papierosy również nie są dobrym lekiem na stres.

Świetnym lekarstwem na nasze codzienne stresy jest aktywność fizyczna, może to być ulubiony sport, ale także spacer z psem, czy praca w ogrodzie. W sytuacjach trudnych na pewno pomoże nam szczera rozmowa z bliskimi. Warto mieć i poświęcać czas na hobby, które nas odpręża. Podarujmy sobie każdego dnia chociaż pół godzinki słodkiego „nic nierobienia”, wysypiajmy się. Jednym słowem, bądźmy dla siebie dobrzy.

Dr n.med. Maciej Banach

Stres

 

Polityka prywatności i polityka wykorzystania plików "cookies":

Drogi Użytkowniku, Telewolt sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych i na podstawie uzasadnionego interesu przetwarza na tej stronie pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony internetowej oraz do celów analitycznych. Więcej informacji można znaleźć na stronie tutaj.